1. | Nástěnka | Kalina / Belko |
2. | Erotickej film | Kalina / Belko |
3. | Přístav domácího štěstí | Šváb / Belko |
4. | Královna temných spádů | Šváb / Belko |
5. | Víno s klokanem | Kalina / Belko |
6. | Recept | Šváb / Kalina |
7. | Havran | Kalina / Belko |
8. | Návod jak ji sbalit | Kalina / Belko |
9. | Ikaros pro chudý | Kalina / Belko |
10. | Mrtvej pán | Kalina / Belko |
11. | Bez tebe | Kalina / Belko |
12. | U nás se dojídá | Kalina / Belko |
13. | Nevýchovnej koncert | Kalina / Belko |
STO ZVÍŘAT:
Jana Jelínková – lead vocal (1, 3, 4, 6, 7, 9, 11, 12, 13), backing vocal (2, 5, 8, 11)
Jan Kalina – lead vocal (2, 5, 7, 8, 10, 12, 13), backing vocal (1, 6, 9, 11, 13), percussions
Jan Šobr – el. guitar, backing vocal (5)
Petr Hostinský – keyboards, backing vocal (2, 8, 9)
Wilco Versteeg – bass
Miki Nop – drums, djembe, backing vocal (1)
Pavel Herzog – trumpet, backing vocal (1)
Martin Líska – trombone, backing vocal (1, 5)
Tomáš Belko – tenor saxophone, backing vocal (1)
Jiří Hanzlík – baritone saxophone, backing vocal (1)
Karel Šváb – backing vocal (1, 5–7, 13), whistle (11), wind (8)
HOSTÉ:
Dasha & Alena Průchová – backing vocals (2, 3, 4, 7, 10)
Dr. Kary – toasting (2)
Horns arranged by Jan Kalina & Martin Líska (1, 2, 5, 7–10, 12, 13) & Karel Šváb (3, 4)
Produced by Jan Kalina & Karel Šváb
Recorded by Tomáš Jakl at Sono Recording Studios July–December 2008
Mixed by Tomáš Jakl & Karel Šváb at Sono Recording Studios
Mastered by Dogwalker
Executive Producers: Šimon Kotek & Jan Kalina
Design © Jan Kalina & Jan Buriánek
Photo © Michal Linhart
(P) + © 100PROMOTION 2009
JAK JE DŮLEŽITÉ MÍTI KOPYTA
REPORT Jan Ernest
Sto zvířat, věrní rytíři českého ska, působí jako kapela, která se drží svého kopyta, takže je jakoby předem jasné, co se dá čekat. Postelový scény je navíc novinka, o které se dá říct, že zní skoro stejně jako její předchůdce, Jeden rozdíl tu ale je. zatímco Rozptýlení pro pozůstalé představovalo spíš solidní jistotu, do které se vejde i pár průměrnějších kusů, Postelový scény jiskří do začátku do konce. Z velké části díky vyvedeným textům, které se zpravidla točí kolem zpackaných vztahů, ale i díky tomu, že tentokrát jedna koncertní hymna střídá druhou. Pokud netrváte na symfoňáku a zvuku z Londýna, pak tenhle koncentrovaný zvířecí bujón snese srovnání s vrcholným albem Nikdy nic nebylo. A propos, v době vlády mp3 je třeba velebit i nápaditý digipack, ve kterém je CD schováno. Schválně, budete také na poslední straně marně prstíčkem hrabat?
ZVÍŘATA SE UKAZUJÍ JAKO ZKUŠENÍ MILOVNÍCI A V POSTELI ÚSPĚŠNĚ STŘÍDAJÍ VŠECHNY POLOHY
MIX.CZ Jiří Krejčík
Přestože patří k průkopníkům ska v Česku, Sto zvířat se od většiny českých skáčkových kapel diametrálně liší. Neútočí jen na první signální soustavu a dovedou posluchači nabídnout i něco víc než muziku, u které se dá pěkně vrtět zadkem. S novou deskou Postelový scény opět ukazují, kdo je v naší skáčkové džungli králem. Album sice začíná sázkou na jistotu ryčným válem Nástěnka, pak už ale Zvířata servírují i několik pomalejších a vážnějších kousků. Dechová sekce šlape perfektně, hudba pulzuje od ska a rocksteady až k jazzu a swingu a rozhodně nenudí. Zvířata se znovu můžou opřít i o výborné texty saxofonisty Tomáše Belka. Po mrtvolném Rozptýlení pro pozůstalé si tentokrát skupina zvolila téma navýsost živé-sex se všemi příčinami a následky. Mezilidské vztahy jsou znovu podány s vtipnou sebereflexí, komickou nadsázkou a prokládány trefnými postřehy jako první půl života nám ničej rodiče, tu druhou děti. Na nové desce tak může vadit jen jediná věc: Že Zvířata se tak trochu zavírají do své vlastní škatulky. Stále jsou rozeznatelná na první poslech a stále hrají skvěle. Jenže to je možná trochu problém. Na Postelových scénách znovu kopírují tentýž model, se kterým baví posluchače už léta. Sice střídají více hudebních stylů, ale pořád jde o žánry hodně příbuzné a album postrádá skutečný moment překvapení, který by vás posadil na zadek.
I přes tuto výtku jsou ale Postelový scény výborná deska. Ať si říká kdo chce co chce, postel je zkrátka ideální místo pro milování. Zvířata znovu beze zbytku vystřídala snad všechny polohy, které jim omezený prostor ložnice dovoluje, a opět přivedla posluchače k orgasmu. Příště už ale možná bude lepší zkusit experimentovat i mimo ložnici. Po dvaceti letech už totiž může sex v jedné posteli začít nudit i se sebelepším milovníkem.
PÍSNIČKY O MANŽELSTVÍ A SEXU
FILTER Veronika Koloušková
Poté, co zvířecí karavana přežila vlastní smrt po odchodu Petra Ostrouchova s albem Rozptýlení pro pozůstalé, vydala se proti proudu času a na sedmé desce se věnuje mnohem zábavnější činnosti, než je umírání. Uvnitř výborného bukletu je každý z muzikantů přikryt peřinkou, po jejímž odkrytí vyhřezne nějaká ta úchylka. Z dámy ji ovšem budete prstíčkem strhávat marně (testováno na kamarádech-nachytal se každý). Že mají Zvířata v saxofonistovi Tomáši Belkovi textařský poklad, je věc známá. Tentokrát vybásnil zpověď nástěnky v manželské poradně, morální kocovinu po náhodném sexu, trpké rozchody i plíživou tesknost osamění, která přichází v hodině mezi psem a vlkem. Vše podáno s veselou ironií, ale taky hlubokou skepsí k institutu manželství a lásce vůbec. Zrychlili, odlehčili, přibarvili a vylepšili zvuk. Kdo si s deskami Sto zvířat rád zvedá náladu, má k dispozici další návykový antidepresant, který může požívat a užívat donekonečna.
ZVÍŘECÍ SKA
ROCK & POP Milan Slezák
A máme tu novinkové album bandu Sto zvířat v devatenáctém roce existence souboru. Oproti CD Rozptýlení pro pozůstalé se jednotící téma posunulo směrem k posteli a vztahům (dlouhodobým, střednědobým i těm zcela krátkodobým). Vše podpořeno muzikou, která je chytlavá a dokáže akcentovat textová sdělení. Texty Tomáše Belka jsou plné ironie, sarkasmu, temného vtipu, ale i hořkosladkých vážnějších tónů a pokud byste chtěli vnímat jen muziku, efekt by byl rozhodně neúplný. Leckdo v nich může vystopovat s nadhledem popsané své vlastní zážitky a pocity (na to ale, pravda, musíte asi mít v dané oblasti už něco za sebou). Navíc je celá věc podáván dík hlavnímu pěveckému duu Kalina, Jelínková z ženského i mužského úhlu pohledu. Než stačíte postřehnout všechny textové a hudební vychytávky a fórky, je konec a nezbývá, než si to celé poslechnou znovu. Stojí za to prolistovat i booklet s texty a „postelovými fotografiemi“ jednotlivých členů kapely. Možná bude někomu chybět výrazný tažný hit, který by jasně čněl nad ostatními. Ten tu opravdu není, ale materiál je to vzácně vyrovnaný a silný.
HOUSER Jakub Pech
Sto zvířat jsou asi jedinou tuzemskou kapelou, jejíž popularita soustavně už skoro dvacet let stoupá a která si zároveň i na sedmé desce udržuje vysokou kvalitu, a to hudební i textovou. Na posledních dvou albech navíc hrají ve výtečné sestavě a formě, takže je to opravdu radost poslouchat. Desítka muzikantů je dobře sehraná, aranžmá má dostatek disciplíny na to, aby nikdo z nich zbytečně netrčel z harmonického celku. Autorem většiny melodií je zpěvák Jan Kalina,ale stejně jako minule se zhudebnění tří textů ujal zvukař Karel Šváb, který tentokráte více zapadl do klasického soundu Sto zvířat. Obdobně jako předchozí nahrávku Rozptýlení pro pozůstalé (2007) zarámovala „Zvířata“ tématem veselého smutnění, novinku Postelový scény zabalila do erotiky. Tomáš Belko, saxofonista a výhradní textař kapely, sepsal opět řadu komickomelancholických veršů, které zkrátka utkví. Jana Jelínková v úvodní „Nástěnce“ zpívá: „Všechno co říkám jsou banality...“ MImo jiné právě vtipní podání banalit je jednou ze silných stránek Sto zvířat. Na Rozptýlení pro pozůstalé se Belkovi snad přeci jen dařily lepší pointy a atmosféry, ale i zde má hodně co nabídnout, jde především o tuto trojici písní, které jsou na desce zařazeny za sebou: vkusně dojemná „Ikaros pro chudý“, úderná „Mrtvej pán“ a „Bez tebe“, s takřka dadaistickým refrénem. Výrazným plusem u Postelovejch scén originální booklet (s malým chytákem), který jen tak neomrzí a který podtrhuje svérázný zvířecký smysl pro humor. jak říká tvůrce jeho konceptu Jan Kalina, kapela dává nahlédnout, o mají její členové pod peřinkami.
NÁSTĚNKA
všechno, co říkám jsou banality nikdo mě nevnímá pořádně jenže i já mám svoje city jsem totiž nástěnka v manželský poradně já říkám svý jen výstřižkama zažloutlý nečtený torza vět a celej život jsem tu sama a kdybych mohla, tak mohla bych vyprávět přesto já sním, že přijde on a potom smutek zaženu já sním, že přijde on a řekne nástěnku chci za ženu každej má svoje problémy sorry, já jenom nechci lhát rači bych byla, věřte mi barová lavice například… na lidi koukám z konce chodby ty sotva vypadaj na lásku nikdo se na mě nesmí zlobit že ztrácím iluze o tomhle závazku v manželství život je kvalitnější u stolu prej taky v posteli jenomže trable, co pomáhá řešit by lidi bez něho v životě neměli
EROTICKEJ FILM
tohle je béčkový erotický kino jenom pár zoufalců, zahulíno a ten film umění vážně není laciný lokace, ubohý nasvícení režisér musel bejt asi slepej kamera neostří, obraz se klepe vraťte mi za lístek, tohle ne, díky chci si dát panáka, mám dost erotiky můj život je erotickej film ve kterým se houby stane můj život je erotickej film příšerně sestříhanej omlouvám se, mý bejvalý ženy za ty postelový scény slyšíte, hele, chci vrátit vstupný cože? to nebylo nepřístupný? je toho fůra, za co se stydět happy end nečekám při týhle bídě
PŘÍSTAV DOMÁCÍHO ŠTĚSTÍ
přístavní dělníci plivali kdo dál jeden z nich cigárem do vzduchu bodal a pak si o první to druhý zapálil přístavní dělníci do dálky plivali k obloze smrděly solený ryby čeho je příliš a co ti tak chybí fakani házeli po raccích kameny k obloze smrděly ryby solený máš kotvu tetovanou nad zápěstím a pod ní tyhle slova: tohle je přístav domácího štěstí kde ses léta potuloval začly se dloužit fialový stíny tak proč se pořád díváš do hlubiny seš divnej chlápek, to ti teda povím začly se dloužit stíny fialový někdy dost temný sny se dostaví na molu s provazem sedíš bez hlavy a na návnadu svojí hlavy lovíš úhoře masožravý
KRÁLOVNA TEMNÝCH SPÁDŮ
hodino dlouhá rok milenko sebevrahů ty světlo zpod dveří královno temných spádů jak na to nemyslet když v hlavě někde vzadu cítím, že přicházíš že stojíš na mým prahu královno temných spádů královno propastí tak dobře, zas tě čekám já a má nespavost ty přece musíš chápat jak ženská vyhoří když doma nemá chlapa kterej by zahřál jí a tebe poslal někam královno temných spádů zas budu špatně spát a chodit do práce zas budu minulost na dlani obracet zas budu rouhat se a činit pokání zas budu svůj život obracet na dlani ty děsná hodino padání do svý hlavy jsem tvoje ztracená a marnotratná dcera jsem jako zamčená do básně od Baudelaira stokrát tě zabiju a stejně nezastavím královno temných spádů
VÍNO S KLOKANEM
četl jsem třetí svazek evropskejch dějin zívání kdo ví, jestli se něco nestane popel mi padal na zem pak přinesli snídani a víno z Austrálie s klokanem vajíčka byly děsný kafe mi ale chutnalo kdo ví… skutečnost změním ve sny? nebo půjdu na malou? pili jsme bílý víno s klokanem… říkám si: to mi svědčí nehnat se pořád dopředu ať žijou povaleči dal jsem si něco k obědu pak přišel jeden kámoš a říká můžu na chvíli? pak přived ňákou známou a zase jsme se napili servírka měla velký sny, kterejm nikdo nevěřil a oči krotitelky pak přinesla večeři takhle se mi to líbí a budu to tak dělat dál nedělat nic, ani chyby jen klokan to odskákal
RECEPT
znám tenhle recept díky tetě Lucce tradiční způsob, jak uvařit srdce první věc: počkám na výhodnej nákup a pak ho krájím, část dám do mrazáku omyju zbytek, to udělám vždycky je doufám jasný, že musí bejt lidský pak začnu smažit srdce na cibulce nejdřív jen jemně, potom hodně prudce pohlídám, ať se nevyvaří voda pak ho dám sežrat tomu, kdo mi ho dal a když to jídlo můj host nepochválí přidám tam chilli, jen ať ho to pálí co zbylo na stole po snídani? co je to s tebou, už nevíš ani co zbylo na stole po večeři pravda a iluze, popel a peří jsem proti tetě Lucce prachmizerná tak se mi často připálí a zčerná je to jen maso, tak jen žádnou lítost žádnej strach, bude další příležitost vážně jsem nad tím, vařit se má s klidem i když pak hostům v puse pachuť zbyde to je vše, příště probereme játra a taky vhodnej výběr psychiatra
HAVRAN
ON: probudíš se, hlava bolí, zdá se, že jsi alkoholik žaludek se taky vzbudil, puch, jak by tu řádil mor v puse cítíš hnusnou pachuť, oční víčka drží v šachu slunce přes chuchvalce prachu, oranžovej semafor co to vedle tebe leží? cizí, ženě blízký tvor jenom šeptáš: never more ONA: probudíš se, nejsi doma, vedle tebe chlápek co má obličej jak bublaninu, slušnej casting na horor jeho dech je závan smrti, strašnej byt ve strašný čtvrti aspoň že tě neuškrtil, ztrácíš smysl pro humor cos to sakra včera pila? chce to model „vichr z hor“ a potom už: never more kráčíš k ránu krajem slastí pravda, právě ku propasti a sakra, jsi na okraji krásný kravál k tomu hrají havrani když nebe krá krá krá krájí ON: takhle paní, ta je, teda… spodní prádlo všude hledá a pak sípe, kristapána, musím si vzít postinor ONA: sama sobě se teď hnusíš, řekni jenom já už musím žádnej úsměv, žádný pusy, na rty ani na bachor jednou na to vzpomeneš si jak na hodně trapnej fór jdi a hlavně: never more
NÁVOD JAK JI SBALIT
tak jako každý eskymácký dítě rozlišuj dvacet druhů sněhu na holky funguje znamenitě když zabalíš to do příběhu po tomhle možná všimne si tě další krok: musíš vyjmenovat plynně aniž bys koukal na papír sto slov, který maj v albánštině pro to, co znáš pod pojmem knír jen tak tě pustí do předsíně je to jak noční jízda naslepo do závějí nemysli na to co bude a žlutej sníh se nejí dál: její fotku spal v plameni svíce a popel zalij smůlou vroucí a přidej inkoust z chobotnice a taky slzy prázdnejch nocí jen tak tě pustí do ložnice když tohle všechno dokonale zvládáš je čas jí přiznat, že jsi chlápek v kterým se duše s tělem hádá a každý její ne předem chápeš jen tak tě možná bude mít ráda tohle ví každý eskymácký dítě…
IKAROS PRO CHUDÝ
řekni čí pohled hledal jsi v mejch očích? kohos to pozval na gin, co jsem pila? a při tom tanci, s kým ses to loučil? já se neloučila po kom jsi toužil, když jsi šeptal chci tě? kohos chtěl opít? sebe každopádně co se to stalo, tváříš se jak vítěz ale jsi na dně v zapadlý dílně na tvoje přeludy a naděje a beznaděje šije si křídla Ikaros pro chudý vosk už se hřeje kohos to líbal, když jsme spolu spali není moc běžný po tom tajně brečet asi je žhavá, když ses takhle spálil sobě neutečeš já taky chtěla, ale neutekla já milej zlatej nemůžu tě léčit komu ses divil, když jsem ti pak řekla zavři dveře zvenčí v zapadlý dílně na tvoje přeludy a naděje a beznaděje šije si křídla Ikaros pro chudý vosk už se hřeje v zapadlý dílně kde je šicí stroj skříně a stará krejčovská panna… víš, jestli noci patřej milencům nám dvěma patřej rána
MRTVEJ PÁN
jsou noci šedivejch vlků zpuchřelej měsíc nutí je výt máš v dlani stříbrnou kulku to pak je těžký se nezastřelit jsou noci stárnoucích paní který maj rande na inzerát máš v srdci naivní přání to pak je těžký se nezačít smát ať kvílí ulicí sto zlitejch démonů na počest jedný, která padá z balkónu sražená samotou a tím, že se jí ptám vo co jde, vždyť je bůh taky sám mrtvej pán s mrtvou paní tancujou mrtvej pán s mrtvou paní zkoušej spolu žít jsou lidi pro sebe trestem který maj v sobě rezavej drát jsou noci v šíleným městě žít s tebou nechci chci s tebou spát
BEZ TEBE
neodcházej nebo nevím, co se stane co když noc bude vystřídaná ránem úterý středou, zima jarem a ten kdo zestárne bude starej? neodcházej nebo nevím, co pak přijde co když nádech bude následovat výdech a výdech nádech a pak znova co když se to bude opakovat? bez tebe budu, to už vím jak ryba bez motorky bez tebe budu, to už vím jak vězeň bez chrastítka bez tebe budu, to už vím jak upír bez rovnátek novinář bez cimbálu bez tebe budu, to už vím jak kachna bez podvazků muzikant bez jogurtu… bez tebe budu, to už vím neodcházej nebo vážně nevím co pak co když protiklad pak bude to, co opak a černá nebude mít odstín jako bílá a slabost nebude to samý, co je síla? neodcházej nebo nevím, co to spustí to co se stalo, pak bude minulostí? co když poznáme, že krev to není voda a chlapi budou se zpíjet po hospodách?
U NÁS SE DOJÍDÁ
vyrůstal jsem za břevnovským klášterem nikdy nevíš, kde to dítě sebere že rodiče nejsou jeho rodiče otec mlčel, nechtěl mluvit o ničem otec si byl jistej, matka nejistá nikdy nevíš, co ti život přichystá jediná věc, kterou jsem se dozvídal bylo, že se u nás doma dojídá to krásný dětství, šťastnej obličej a jak to panečku letí první půl života nám ničej rodiče tu druhou děti vyrůstal jsem v myšlenkový chudobě na základce nechodil jsem na oběd šel jsem domů dojíst jídlo z neděle byl jsem hloupej, tlustej, ale veselej na chodbě kříž s mrtvým Ježíšem na sobě máš chemlon kožíšek a kalhoty po bráchovi vzadu s klínem, jako nový dojídat je u nás pořád pravidlem když se mluví, tak nanejvejš o jídle když syn něco řeší, já mu povídám rači jez a mlč, u nás se dojídá
NEVÝCHOVNEJ KONCERT
Tohle je nevýchovnej koncert ne zcela populární hudby s kapelou to jde z kopce i když se může chlubit tím, že má stejně kliku na to jak všichni nasávaj a že na plese astmatiků musela dvakrát přidávat předloni, což je důkaz vkusu měli jsme angažmá u cirkusu v němž slavná Raguna nejproslulejší náměsíčnice Itálie zlomila srdce bubeníka ten od té doby pije došlo též k malé nehodě s epileptickým slonem od té doby si trumpeťák zpevňuje zuby kanagomem a proto musí vypít litr rumu denně a tudíž vypadá poněkud unaveně teď ale smradi budem hrát a tím se neutají vážné vzdělání a směšný plat co naši umělci mají kapela je popovou stálicí s dechovou sekcí, s vodou na plicích pak je tu basák, nemůžem ho vystát a slavný Pedro, tříprstý pianista a vzadu za mnou je kytarista známý hlídejte dcery, ať nejsou chvíli samy a zlatý hřebík každé naší štace sladká Džejn, skvělá ve zpěvu a v páce nakonec já, no ano nikdo jiný já zpěvák bez hlasu a otec bez rodiny hrajem jak naposledy v tomhle roce a tohle je náš nevýchovnej koncert