1. | Lustr | Karel Šváb / Tomáš Belko |
2. | G. O. P. | Jan Šobr / Tomáš Belko |
3. | Hraju na klavír v bordelu | Jan Kalina / Tomáš Belko |
4. | Kopretiny | Karel Šváb / Tomáš Belko |
5. | Tango za generála Terreda | Jan Kalina / Tomáš Belko |
6. | Na římse | Jan Kalina / Tomáš Belko |
7. | Noc s operní pěvkyní | Jan Kalina / Tomáš Belko |
8. | Malinký lidi | Jan Kalina / Tomáš Belko |
9. | Pizza | Jan Šobr / Tomáš Belko |
10. | Pondělí | Karel Šváb / Tomáš Belko |
11. | Baťůžek | Jan Kalina / Tomáš Belko |
12. | Hotel Bellevue | Jan Kalina / Tomáš Belko |
13. | Rádiohit | Jan Kalina / Tomáš Belko |
14. | Krátkozraký Viktor | Jan Kalina / Tomáš Belko |
STO ZVÍŘAT:
Jana Jelínková: lead vocal (2,4,5,8,10,11,12,13), backing vocal (1,3,4,12,14)
Jan Kalina: lead vocal (1,2,3,6,7,9,10,13,14), backing vocal (7,12,13), percussion
Jan Šobr: el.guitar, acoustic guitar (5,6,7,10)
Petr Hostinský: keyboards , hammonds , grand piano, backing vocal (1,3,10,13,14)
Wilco Versteeg: bass
Miki Nop: drums, percussion
Pavel Herzog: trumpet
Martin Líska: trombone, tenorhorn (14)
Tomáš Belko: tenor saxofone
Jiří Hanzlík: baritone saxofone
Karel Šváb: alto saxofone (1,4,9,11,13), backing vocal (10,13,14)
GUESTS:
Radůza: lead vocal (5)
Filip Nebřenský: sopranino clarinet (11), alto clarinet (5,9,11), contrabass tuba (5,7), bass flute (14), flute (7,14), piccolo flute (1), backing vocal (3,12,14)
Alena Průchová: backing vocal (3,8,11,14)
Naďa Wepperová : backing vocal (3,7,8,11,14)
Pája Bohatý : backing vocal (12)
Vojta Lavička: violin (5)
Radek Pobořil : accordion (5)
Horns arranged by Jan Kalina, Martin Líska, Jan Šobr, Karel Šváb & Filip Nebřenský
Produced by: Jan Kalina & Milan Cimfe
Recorded by: Pája Bohatý & Milan Cimfe at Sono Recording Studios Februar –May 2012
Mixed by: Milan Cimfe at Sono Recording Studios Juni 2012
Mastered by: Pavel Karlík at Sono Recording Studios July 2012
Executive producer: Jan Kalina
Design© Jan Kalina & Jan Buriánek
Photo© Michal Linhart
(P)+(C) 100Promotion 2012
STO ZVÍŘAT SI S CHUTÍ ZAHRAJE I V BORDELU
HUDEBNÍ KNIHOVNA Karel Souček
Početná kapela Sto zvířat je považována za jedničku tuzemské ska scény, ale její záběr je mnohem pestřejší. A ještě se rozšiřuje, což dokazuje aktuální deska s roztomilým názvem Hraju na klavír v bordelu. Zvířata natočila svoji nejbarevnější desku, která však zároveň drží při sobě. Jak to ti chlapíci v čele s Janou Jelínkovou jen dělají?
Zdánlivě jednoduše. Umí napsat skočné, zpěvné, velice melodické a rytmicky příjemné songy, které opatří nápaditými a bohatými aranžemi. A pak je úplně jedno, zda je zabalí do ska, reggae, rockového, swingového, šansonového, jazzového či šantánového kabátku. Sluší jim všechny. A navíc mají ve svých řadách jednoho z našich nejlepších textařů. SKA, REGGAE, TANGO, SWING I ROCK Desku otevírá klasické energické skáčko s výrazným refrénem a tahem na bránu Lustr. Klidnější tempo dominuje swingující skladbě G.O.P., po níž následuje první vrchol alba, lehká, vzdušná a propracovaná titulní píseň s výborně zakomponovaným klavírem a šantánovou náladou. Temperament vrací do hry Kopretiny fantasticky odzpívané Janou Jelínkovou. Její hluboký hlas doplňuje další výrazná pěvecká osobnost, Radůza. Ta si s chutí střihne Tango za generála Terreda, jehož atmosféru utvářejí housle hostujícího Vojty Lavičky. Syrovější rock přináší hravá Na římse, dalším vrcholem je Noc s operní pěvkyní, silný, přitom vzdušný song, v němž se uplatní rap i šraml.
K dalším lahůdkám velice vyrovnané nahrávky patří jemná píseň Malinký lidi či Pizza, míchající hororovou atmosféru s roztančeným ska. Z Baťůžku, ironického výsměchu spotřebitelským soutěžím, jde (alespoň na mne) velký smutek, umocněný nejen textem, ale také zpěvem. Písně typu Hotel Bellevue označuje Ester Kočičková za nátlakové šansony a přesně takovým tato citlivá a melancholická balada je. Moc rád bych se dožil doby, kdy Jana Jelínková vydá CD šansonů. To bude síla. Jana zpívá expresivněji, showman Jan Kalina citlivěji, ale vzájemně k sobě pasují, proto většinu písní nazpívali společně.
Jedenáctičlenný band šlape bezchybně, aranže dechů jsou nápaditě propracované a výborně si rozumějí s kytarami, bubny a perkusemi. Kapela má tah a energii z pověstných koncertů se podařilo přenést i na desku. KDYŽ SE TEXTAŘ STÁVÁ BÁSNÍKEM Tomáš Belko, výhradní textař, už patří spíše do kategorie básníků. Dokáže napsat vtipný, ironický text stejně jako zpracovat závažnější témata. Dokonale vládne češtinou, sází jeden neotřelý obrat za druhým, zvládá pointy a nikdy mu nechybí nadhled a hravost. Zabývá se mezilidskými vztahy, občas dost bláznivými, vychází z pocitů, ale umí i ze života přesně odpozorované příběhy.„Bůh musí milovat nešťastný lidi, proto jich stvořil tolik." Hraju na klavír v bordelu představuje po všech stránkách invenční desku. Hity na první dobrou zde střídají nenápadnější, ale o to rafinovanější písně, které se však při opakovaných posleších zadírají pod kůži. V bordelu jsem ještě nebyl, ale kdyby tam hrála Zvířata ...
STO ZVÍŘAT - HRAJU NA KLAVÍR V BORDELU
ROCK&POP Milan Slezák
Nová deska ska/swing/rock/jazz/bigbandu Sto zvířat není na první poslech. O to rafinovaněji a nenápadněji dokáže při každém dalším poslechu člověka omotávat vlákny tonů a hudebních motivů i obluzovat vtipem a neotřelými slovními spojeními či textovými tématy do té míry, až některým pasážím zcela podlehne. Některá píseň chytí dříve, jiná později, některá se zasekne aspoň drápkem, nějakým svým úsekem, který donutí k pozornosti. Uchráněn by před tím mohl snad jen ten, kdo si zacpe uši a nebude chtít slyšet. A ti, co spadli do " Bordelu" bez ochrany? Těm asi nebude pomoci. Žánrové rozdílnosti jednotlivých písní drží pohromadě specifický " zvířecí" sound. Ten ale kapelu nijak nesvazuje a neomezuje. Po svém se tak dokáže zhostit Noci s operní pěvkyní s nádhernými názvuky pokleslého šramlu, zabudovat rocknrollovou kytaru v písni Malinký lidi, i uchopit vlastně hororovou atmosféru a téma v songu Pizza (fanfára jak z thrilleru Michaela Jacksona je totální bomba). Sto zvířat zkrátka potvrdili, že nejen při vystoupeních, ale i na deskách si drží svou laťku.
LOŽNICOVÉ OČI A LIDIČKY, ROZVERNOST KAPELE STO ZVÍŘAT SLUŠÍ
MF DNES Honza Vedral
Nová deska Sto zvířat se nese ve znamení návratů. Nejenže ji nahrávali s producentem Milanem Cimfem, ale v " řachandě" na druhou dobu připomínají i své divadelní kořeny. Album ještě otvírají na jistotu. Písnička Lustr je dvouapůlminutovým zúročením všeho, čím si skupina za dobu existence získala fanoušky. Nechybí rychlý rytmus, přesná dechová sekce se štěkající trumpetou a samozřejmě ani vypointovaný text Tomáše Belka o holce, co" má ložnicový oči", ale z pusy jí lezou slova jako " človíček" nebo " lidičky". K podobnému funkčnímu modelu se na desce vrací hned několikrát (Kopretiny, Rádiohit ), mnohem zajímavější začne být, když kapela opustí svoje standardy a začne si hrát a trochu teatrálně blbnout. Třeba jenom takovou drobností, jakou je odkaz na Michaela Jacksona v dechové lince skladby Pizza. Nejvíc se povedla šantánová titulní písnička, ve které se kapela obešla bez dechů, ale zato si pohrála s vokálními harmoniemi. I tady se o to zasloužil Belkův text a zvláštní melancholie, kterou dokáže postavit i ty nejveselejší melodie na hranu propasti. "Hraju na klavír v bordelu, v bordelu svýho života, a to co k sobě připoutám, pokaždý na prach semelu," zpívá v ní frontman Jan Kalina. Sympatickým úletem k divadelnické minulosti, kterou v sobě Sto zvířat mají i po několika změnách sestavy, jsou písničky Tango za generála Terreda a Noc s operní pěvkyní. Ta první zaujme i souhrou hlubokých ženských hlasů. Janu Jelínkovou tu netradičně doplňuje písničkářka Radůza. Deska Hraju na klavír v bordelu je plná zvláštních příběhů i nejednoznačných nálad. Na písničky jako Hotel Bellevue si fanoušci tanečních dupáren budou muset asi chvíli zvykat, ale je dobře, že se do nich kapela pouští. I díky tomu je novinka povedená. A ani nevadí, že stín svých nejlepších desek Sto zvířat nepřekročili.
STO ZVÍŘAT: HRAJU NA KLAVÍR V BORDELU
INSTINKT Honza Dědek
Novinka jedné z nejslavnějších tuzemských kapel v žánru ska je víc než jen veselé křepčení ve svižném rytmu. Kromě ctění stylu se tady ozývá i tango, šanson, burleska či kabaret, ale lehkou hudební melancholii projasňují začasté velmi vtipné texty, jako třeba v písni Rádiohit : "Rádiu písně musí být šity, šity na míru". Škoda, že z toho nejspíš žádný rádiový hit nebude... Ostatně sama kapela přiznává, že tahle deska má své mouchy. A každý je může hledat v bookletu - pokud objeví všechny, vyhraje řadu hodnotných cen a zážitkových dárků. Osobně jsem jich napočítal pět...
KMOTŘI V BORDELU A ŠITY NA MÍRU
TÝDENÍK ROZHLAS Milan Šefl
Kapela Sto zvířat je už dvě desítky let klubovou jistotou se zahraničním přesahem a ač její originalita posluchače zasáhne právě že nezprostředkovaně z koncertních podií, jsou i řadová alba českých průkopníků stylů ska a rocksteady pozoruhodně odsýpajícími nahrávkami. Nejinak je tomu v případě jejich osmého studiového snímku Hraju na klavír v bordelu. Skupina s kmotrovskou image si stále zachovává přednosti, kteréji už v jejích začátcích vyčlenily z davu průměrných. Jde o lehkost, s níž v písních mísí exotické taneční rytmy se zemitým bigbítovým základem a zvláště o textařský dar přesného a osobitého humoru vlastní zakládajícímu členovi Tomáši Belkovi. Autor černěhumorných perliček typu "Nejkratší cesta do srdce chlapa vede mezi žebrama..."(ta ovšem vynikne teprve v přednesu zpěvačky) má jinak v kapele na starost saxofon a společně s majitelkou velehlubokého altu Janou Jelínkovou a ústředním showmanem , kapelníkem a zpěvákem Janem Kalinou tvoří léta osu formace, jejímž hlavním a sympaticky neskrývaným cílem je bavit - případně přivést tancechtivé do varu. Jedna z nejžádanějších koncertních skupin na české scéně sestavila svou albovou novinkou ze čtrnácti skladeb. Některé už skalní publikum dobře zná z živých vystoupení (Lustr, Gauč, ovladač a pití), jiné mohou překvapit temné Tango za generála Terreda, v níž se Jana Jelínková dělí o vokální part s hostující Radůzou. O té nejambicioznější písni však rozhodli autoři Kalina a Belko předem - důvtipnou parodii Rádiohit s ironickým dvojsmyslem adresovaným rozhlasovým hudebním dramaturgům: " Tohle je rádiovej hit, na jemným notovým papíru, rádiu písně musí být šity, šity na míru! ". Tak tahle se do selektoru taky nevejde..
ZVÍŘECÍ BURLESKA
GLANC Veronika Koloušková
Češi už dvaadvacet let rozumějí řeči zvířat. Nese to totiž jisté výhody. Písničky desetihlavého ska ansámblu mají tu moc smést z člověka stres i tíseň a učí vnímat trable a milostné peripetie z té veselejší stránky. Když se nezačnete chechtat průšvihům jejich protagonistů, jimž bravurní textař Tomáš Belko připravuje vskutku nezáviděníhodné situace, dáte se alespoň do nekontrolovatelného tance. Minulá deska řešila vztahové karamboly, novinka přivádí na scénu defilé pofidérních existencí v hávu pokleslé burlesky a temnějších nálad. Máme tu vraždící monstrum (v písni Pizza zní motiv z Jacksonova Thrilleru), hotel sebevrahů, ale i klasického " zvířecího " nehrdinu, jenž v písni Na římse mrzne ve slipech za oknem, protože se milence nečekaně vrátil manžel. Album s hostující Radůzou má své mouchy (na přebalu trůní jedna z nich). Není to láska na první poslech ani taková švanda a síla jako obvykle. Kdo má ale tuhle tlupu rád, bude spokojeně ržát i tentokrát.
DALŠÍ POVEDENÝ VEČÍREK, TENTOKRÁT V BORDELU
KOULE.CZ Hana Slívová
Sto zvířat na to jdou dobře. Nové písničky předkládají postupně na živých koncertech, například úvodní píseň Lustr ze současné desky Hraju na klavír v bordelu hrají živě minimálně dva roky, G.O.P. alespoň rok. Při poslechu CD tedy jde spíš o vřelé setkání se starým známým než o zdvořilostní fráze při prvním posezení u kávy. Nové album navíc obsahuje několik pecek, které budou naživo v žánru ska zaručeně fungovat jako afrodiziakum. Skladba Hraju na klavír v bordelu se opatrně spouští po klavírní nitce, která napovídá, že půjde o něžnou baladu o opravdové shakespearovské lásce. Mince se ale otočí a namísto tklivé panenské písničky přijde zoufalý, ale zároveň rozverný usilovně šlapající song. Anebo důmyslně vypointovaná Na římse je zábavná a její téma životaplné. Hudbu pro novinku skládaly tři chytré hlavy, z nichž každá má charakteristický rukopis. Muzikantské písmo Honzy Kaliny, které decentně sdružuje ska s rockem, je fanouškům dobře známé už od prvního alba Sto zvířat. Dílo Karla Švába patří na desce k těm jednodušším, na druhou stranu třeba právě Lustr naživo výborně odsýpá. Nejexotičtěji vypadá kytarista Jan Šobr, který se do komponování pro Zvířata pustil letos poprvé. Drží se skáčkového zadání, přitom se nebojí vložit do písní více funky a jakousi temnou teatrálnost. Příště víc takových! Největší psychopat je ve zvířecím týmu Tomáš Belko, jehož nepochopitelně inteligentní texty baví jako vždycky nejvíce. Mezi nejvydařenější výtvory se tentokrát řadí Na římse, Noc s operní pěvkyní, Malinký lidi nebo Baťůžek. V tomhle nenápadném saxofonistovi je ohromná kreativita, Belko musí být jeden z těch bláznů, se kterými se nebudete nudit, ani kdybyste chtěli.
STO ZVÍŘAT - HRAJU NA KLAVÍR V BORDELU
KOLÍNSKÝ DENÍK Zdeněk Hejduk
Přestože nové album otevírá skladba Lustr, což je klasické odpichové skáčko se sloganem " ta holka má ložnicový oči ", je to deska velice hudebně pestrá. Následující G.O.P. směřuje do swingu s varováním " co když jsou kecy s televize, jediný pravdy, který platěj", titulní Hraju na klavír v bordelu je pak zcela bez dechů s dominantními klávesami. S písničkou Kopretiny se kapela zase vrací ke skáčku, aby styl opět porušila ve skladbě Tango za generála Terreda s rytmem obsaženým v názvu, zpěvačkou Radůzou za mikrofonem, Filipem Nebřenským s několika nástroji, houslemi Vojty Lavičky z Gipsy CZ a akordeonem Radka Pobořila z Čechomoru. Na římse je hříčka o bilancování nahého muže stojícího na římse, Noc s operní pěvkyní je příběhem v rytmu skáčka, v Pizze si výhradní textař alba Tomáš Belko vybral snad jedinou slabou chvilku a Baťůžek si dělá srandu ze spotřebitelských soutěží. Hotel Bellevue připomene náladu šantánů první republiky dotvořenou vokálem Páji Bohatého, Rádiohit paroduje vybírání skladeb do éteru a závěrečná Krátkozraký Viktor v jedné z pasáží připomene skladbu Michala Prokopa. Nejen na desce, ale především koncertně Sto zvířat se svítícími lampičkami, neonovým nápisem hotel Bellevue a hlavně nasazením potvrdilo, že kapela definitivně patří do první české klubové ligy.
LUSTR
Karel Šváb/Tomáš Belko
ten lustr kdysi vyrobili v závodě Osvit Olomouc dívám se na něj hodnou chvíli je toho na mě trochu moc na prvním rande člověk věří že to nemusí bejt o ničem už už mráz běhá po páteři a ona řekne slovo „človíček“ ta holka má má má má má ložnicový oči žhavá jako panty dveří do pekla jenomže já já já já já nevim, co si počít aby tahle trapná chvíle utekla a potom řekla „momentíček“ ten lustr mi to dosvědčí že se mi chtělo začít křičet do teď mi není do řeči na prvním rande člověk věří že to nedopadne tragicky už už ji pozveš na večeři a ona řekne slovo „lidičky“ vypadá vážně hodně dobře nemám moc lepších úlovků ten prach se přece snadno otře a když dám novou žárovku většinou bejvaj po hospodách jenom neosobní výbojky číšník mi řek, že mi ho prodá vstal jsem a jí řek jenom „ahojky“
G.O.P.
Jan Šobr/Tomáš Belko
ONA: někdy si říkám, co když k Zemi letí obrovskej meteorit tak proč si vlastně lámat hlavu že narážím jen na magory a na sobce co všechno zničej a neuměj říct ani sorry nechci nic vědět, nechci nic cítit chci jenom gauč a ovladač a pití ON: co když to, co nás nejvíc děsí nenese žádný nebezpečí co když je uvnitř zeměkoule schovaná jiná, mnohem větší co když svět můžou spasit jenom opilci, cvoci a povaleči co když jsme míň než trilobiti? chci jenom gauč a ovladač a pití ONA: nemyslet na nic mě Bože nauč ON: chci jenom pití, ovladač a gauč ONA: nechci nic víc, dík ON: není zač OBA: jen pití, gauč a ovladač ONA: co když jsou kecy z televize jediný pravdy, který platěj ON: co když je vrchol požitkářství mít holej zadek ve skelný vatě ONA: a flaška, co máš v peřiňáku jedinej kámoš, kterej zná tě OBA: co když je život k nepřežití chci jenom gauč a ovladač a pití
HRAJU NA KLAVÍR V BORDELU
Jan Kalina/Tomáš Belko
hraju na klavír v bordelu pro zmalovaný tlustice a bledý světlo měsíce je zalejvá jak do gelu hraju na klavír v bordelu na krku jizva od límce a na klávesách mušince kam spadnu, tam si ustelu jsi nejhezčí holka jakou jsem kdy viděl nechápu jenom co děláš tady na poslední příčce hitparády hraju na klavír v bordelu se zavřenejma očima a moje hudba zajímá nanejvejš hluchou Adélu hraju na klavír v bordelu v bordelu svýho života a to, co k sobě připoutám pokaždý na prach semelu ONA:pakuj se mladej, ty na to nemáš tady se žongluje šrajtoflema zkušený holky ti tu raděj dělej, co máš a zůstaň v řadě
KOPRETINY
Karel Šváb/Tomáš Belko
dáváš mi kytku k výročí a nedíváš se do očí možná ještě máš za očima laciný hotel v centru Říma kde bylo vidět mnohem víc ve světle ze tvých zřítelnic a já jsem tehdy netušila že to je maska, ta se smyla sám sobě se jen podobáš a tohle je trest pro oba i když jen já mám pocit viny včera jsem spala s někým jiným dáváš mi kytku kopretin kdo překročí svůj vlastní stín a řekne, co je nevyřčeno na rtech mám to cizí jméno a tolik našich prázdných let možná ses ve mě trochu splet a proto jsi tak náladový ješitný hlupák, dvěma slovy a o to víc zní jako vtip že já teď na tom nejsem líp teď, když mi dáváš kopretiny včera jsem spala s někým jiným
TANGO ZA GENERÁLA TERREDA
Jan Kalina/Tomáš Belko
zahrajte tango při němž srdce usedá zahrajte ho za generála Terreda byl to muž vysoce lesklých lakýrek admirál lodí slepených ze sirek co vždycky dřímal kolem oběda zahrajte tango za generála Terreda voskový knír, ostruhy na patách desítky žen s ním měly trojčata v podstatě kdykoli přesilu porážel v kartách a zejména v přísunu menáže zlatý zub a pleť opálenou do hněda zahrajte tango za generála Terreda generál, co se neproslaví zaslouží možná nejvíc slávy zahrajte píseň, která duši pozvedá zahrajte tango za mého praděda jako on přesně střílím po mouchách jako on jenom sebe poslouchám co nejde najít nikdy nehledám já, hrdá vnučka generála Terreda
NA ŘÍMSE
Jan Kalina/Tomáš Belko
někdy daří se někdy mám i pech stojím na římse jenom ve slipech manžel vrátil se to se nehodí stojím na římse v pátým poschodí nudím se, nudím, strašně se nudím a navíc to tu studí je tu děsnej mráz ale nevadí zřejmě bude čas už se usadit už to otočit k svýmu obrazu proč mám vždycky klít nahej na mrazu nudím se, nudím, strašně se nudím a navíc to tu studí prudím se, prudím, sám sebe prudím a navíc to tu studí až se ožením bude legrace skončí paření půjdu do práce a když vrátím se bude tentokrát za mě na římse někdo v mrazu stát
NOC S OPERNÍ PĚVKYNÍ
Jan Kalina/Tomáš Belko
a tak jsem vstoupil do tý šatny předtím se hladce oholil a koupil víno, žádný špatný a čekal cokoli závěsy těžký, sametový a taky vůně koření a hlavně ona, to vám povím svět se proměnil život byl nudnej a osamělej ale teď všechno zastíní pocit, že jednou měl jsem se skvěle s touhletou velkou pěvkyní byla to, bože, velká žena za krkem se jí kroutil had a já jí byl jen po kolena nesmím utíkat pak začla zpívat „Barcelóna“ a já se díval na pihu velikou jako stopa slona v jejím výstřihu ONA:stojí to za to i když se možná stane že z tebe zlato nic nezůstane proto jsem holka celej špatnej když s tebou sedím na víně duchem jsem totiž zase v šatně tý veliký pěvkyně
MALINKÝ LIDI
Jan Kalina/Tomáš Belko
nevkusná kuchyně dbá se tu na pořádek na stole s ubrusem co by sis nepořídil za modrou konvicí s čínským hadem líbali se dva malinký lidi neměli o moc víc než tak dva centimetry sahal jí na prsa a potom… nejsme děti… po zemi malinký trenky a svetry jenomže je načapal ten třetí jenom se pojď na ně podívat tak malí a tak velkou krizi tak jako my, když si budem lhát zmenším se a pak úplně zmizím třetí měl nožíček „ty děvko, to je zrada“ zakopnul o sirku a dřív než nastal průser zapla jsem vysavač já totiž nemám ráda sebemenší špínu na ubruse tak stelem ložnice svejch cizoložnic luxujem pokoje svejch nepokojů a přitom nejde vůbec o nic když o tom uvažuju
PIZZA
Jan Šobr/Tomáš Belko
haló, chci jednu pizzu šunka a feferonky bydlím v tom žlutým domě na konci náměstí ten dům naproti kašně no ten, co nemá zvonky tak můžeš klidně dovnitř dostaneš od cesty můj byt je hodně malej, brácho ani ložnici nemám tu jen kuchyň, koupelnu a záchod a třináctou komnatu možná že budu dole máme tu velký sklepy a já se dík těm sklepům stísněně necítím tam dole mám svý loutky z tý tmy jsou skoro slepý a s nima řeším téma bytí a nebytí haló, chci jednu pizzu a ať je pěkně horká a je tam hodně sejra jinak se může stát že se mi v hlavě zatmí a bude z tebe loutka tak sebou brácho hejbni protože už mám hlad neboj se, pojď za mnou dolů ale nesmíš to pokazit nad dveřma mám hezkej citát: „zanech naděje, kdo přicházíš“
PONDĚLÍ
Karel Šváb/Tomáš Belko
stalo se to v pondělí z vodovodu vyšleh plamen ale jenom na chvíli na zahradě základky děti našly divnej kámen když tam tajně kouřily převržená cisterna s drcenejma malinama zastavila dopravu zatímco se narodil kojenec, co matně svítí když mu sáhneš na hlavu proč jsme si toho nevšimli že se dějou zázraky? já byl v pondělí v hospodě já taky já taky a ty? já taky na starou zeď hřbitova přistál anděl s krátkým mečem a křídlama z betonu z louže, co je před domem vylovili potápěče kterej málem utonul pondělí je divnej den ale na tom nesejde
BAŤŮŽEK
Jan Kalina/Tomáš Belko
dva roky sbírám jogurtový víčka chci totiž vyhrát baťůžek a oni si tu soutěž zrušej tohle se přece nemůže když něco začnou, nemůžou s tím skončit čemu pak člověk věřit má jako když koukáš na film v televizi rupne to v ní a pak je tma dva roky sbírám víčka od tý břečky a mám z ní špatný trávení a čekám na to, až jim to tam pošlu a že mě za to odmění a oni né né né prej že né a oni né né né prostě né svět by byl lepší aspoň o maličko o jeden blbej baťůžek strčte si někam ten jogurt i víčko tohle se přece nemůže že o nic nejde, tomu nerozumím ty lidi na to čekali teď jdu ven autům propichovat gumy a to nejdražší zapálím
HOTEL BELLEVUE
Jan Kalina/Tomáš Belko
dělám už léta na recepci v hotelu, kde to není drahý stěžovat si tu ale nechci teda, až na ty sebevrahy tady v Bellevue, tady v Bellevue z očí jim poznat dost dobře nejde do jaký tmy jim duše padla tak prostě musíš platit předem když jsi sám, nemáš zavazadla tady v Bellevue, tady v Bellevue nesmíš to přehánět s otázkou „jak mi je“ v ceně je snídaně jestli to přežiješ říkám to jen, aby sis vzpomněl než zamkneš dveře, než to vzdáš že může bejt i horší hotel i mnohem horší než ten náš hotel Bellevue, hotel Bellevue já jim to závidím i nezávidím asi maj duši, když je bolí Bůh musí milovat nešťastný lidi proto jich stvořil tolik
RADIOHIT
Jan Kalina/Tomáš Belko
tuhletu písničku furt hrajou v radiu ačkoli nechápu jak se tam dostala snad že je bez dechů jen s krátkou předehrou není moc rychlá ani pomalá tuhletu písničku nemastnou neslanou ty kluci z rádia hrajou jak zběsilí snad že je taková malinko přiblblá není v ní smutek ani násilí tohle je rádiovej hit na jemným notovým papíru rádiu písně musí být šity šity na míru tuhletu písničku v rádiu omílaj buďto jim někdo dal pořádnou provizi nebo že stejná je jako ty ostatní a v refrénu se krásně podbízí
KRÁTKOZRAKÝ VIKTOR
Jan Kalina/Tomáš Belko
jsem Viktor silně krátkozraký do parku chodím krmit holuby snažím se koukat po takový ňáký co bych se s ní moh mámě pochlubit jsem Viktor silně krátkozraký máma už se mnou měsíc nemluví nechodí se mnou ani krmit ptáky tak s ní snad pohnou moje námluvy v tomhletom městě je spousta krásnejch lidí svět není zcestnej takhle já to vidím jsem Viktor silně krátkozraký ňákou si najdu, to se nebojím už kvůli mámě, kašlu na rozpaky pořád jen mlčí, sedí v pokoji jsem Viktor silně krátkozraký když jsem nám tuhle vařil snídani tak moje máma všiml jsem si taky že prostě trochu… divně zavání… v tomhletom městě je spousta krásnejch lidí svět není zcestnej takhle já to vidím hlavně mít doma někoho kdo tě čeká tak já to vidím směřujeme někam jsem Viktor silně krátkozraký včera jsem v parku potkal anděla vzal jsem jí k mámě a ježkovy zraky jako ty předtím, taky omdlela