Diskografie - Dáma s čápem

DÁMA S ČÁPEM
CD
2017 100PROmotion

 1. Dětství   Jan Kalina / Tomáš Belko
 2.  Krása okamžiku Mikoláš Nop / Tomáš Belko
3.   Dnes večer Karel Šváb / Tomáš Belko
4. Hodiny Jan Šobr / Tomáš Belko
5. Holky  Filip Nebřenský / Tomáš Belko
6. Dokonalá píseň  Matěj Belko / Tomáš Belko
7.  Viděla jsem manžela Jan Kalina / Tomáš Belko
8. Láska Mikoláš Nop / Tomáš Belko
9.  Bez pointy Milan Cimfe / Tomáš Belko
10.  Sorry, jsem trochu nalitá Mikoláš Nop / Tomáš Belko
11.  Plešatá zpěvačka Jan Šobr / Tomáš Belko
12. Akční film a Čína Filip Nebřenský / Tomáš Belko
13. Bojuju sama se sebou Matěj Belko / Tomáš Belko
14.  No Jéžiš Jan Kalina / Tomáš Belko
15. O čtrnáct let mladší Karel Šváb / Tomáš Belko
     

RECENZE

DÁMA S ČÁPEM
ROCK AND POP, Milan Slezák 2017
Sólové album dámské ozdoby skupiny Sto zvířat, zpěvačky s nezaměnitelnou barvou hlasu Jany jelínkové, vzniklo jako dárek k jejímu životnímu jubileu. Svůj podíl má na něm vlastně celá parta kolem výše zmíněného souboru a patnáctka skladeb na něm dává zpěvačce prostor pro přelétání žánry, pohrávání si s výrazem a určité pootevírání dveří do dříve možná ani nevyzkoušených interpretačních komnat. Nejsou to "jenom" hořkosladké šansony, není to ani "pouhá" kontinuální návaznost na repertoár Sto zvířat. Jsou to spíše takové dospělé písničky, ať už s nádechem retro zvuku, jazzu, šansonu, ale i ska či určitého elektra nebo rocku. Díky obsahu a jeho podání vyznívají jako vyprávění člověka, který už ví o životě své a dokáže se na něj podívat někdy s  ironií, jindy zase s až odzbrojujícím odstínem smutku a křehkosti kdesi vespod pod povrchem. Přestože jsou jednotlivé písně vedeny v různých náladách i stylech, působí deska jako kompaktní a sevřená. Nejvýraznějším jednotícím prvkem je především jeden z ne až tak profláklých, ale zato nejvíc sexy hlasů naší klubové scény. Takové album může být dárkem nakonec pro všechny zúčastněné strany včetně posluchačů. 

DÁMA S ČÁPEM - SKA, ŠANSON, ROCK, BLUES
ROCK AND POP, Vladimír Motýlek Savec 2017
Takové zpívání o životních zkušenostech už doopravdy velké holky, to je sólovka Jany Jelínkové, ženského hlasu skupiny Sto zvířat. A protože takovéhle holky vědí, že chlapi jsou všichni stejní, Jana se příliš netrápila hledáním a jako doprovodný band si na natáčení vzala právě svoji domovskou partu. A vlastně použila i "zvířecího" textaře Tomáše Belka. Kapela nezní tak bezhlavě vesele, jak bývá obvyklé. Nasadila polohu, díky níž jsem se odvážil použít až skandální škatulku. Zní prostě adekvátně k textům. Dokonce si představuju, že ve studiu musela panovat plíživá, hořce ironická nálada, že i Willy se uculil jen občas. Tím se stala - stále mluvím o kapele - nepoznatelnou, což není na škodu. Muzika je totiž taky nečekaná. Stylově a aranžérsky barevná. Jinak bez negativních připomínek. Jeden flák ale stejně odhalí pochybovačům, kdo že to hraje. Je to song PLEŠATÁ ZPĚVAČKA. V něm to jsou opravdu Sto zvířat. Ale v dalším kousku jsme už zase zpátky: v tomto případě v šansonku s pianem, ságem a střídmou rytmikou. Úplný konec alba obstarají až bigbandové laufy dechů, možná moc brzy stažené do fade outu, ale určitě vybízející k novému přehrání.

DÁMA S ČÁPEM 
Rock and Pop/Zdeněk Hejduk 2017
První sólové album zpěvačky kapely Sto zvířat Jany Jelínkové vychází k jejím padesátinám a nese název Dáma s čápem, přestože tenhle kapelní hit deska neobsahuje. Zato je na ní téměř hodina zcela nových písniček, k nimž všechny texty napsal dvorní textař skupiny Tomáš Belko, o muziku se pak kromě kolegů z kapely postarali i Filip Nebřenský, Matěj Belko, Karel Šváb nebo Milan Cimfe. Vše dohromady drží právě Belkovy texty, které až neuvěřitelně dokážou jít na dřeň nejen života zralé ženy.
Desku otevírá pomalá, typická "zvířecí" skladba DĚTSTVÍ s pochmurnou náladou podvečerního listopadu, KRÁSA OKAMŽIKU se swingujícími hammondkami až filmově líčí létající věci z okna včetně pěnící vody na holení. Téma rozchodů textař Belko použije na albu častěji - až zamrazí z obratu "Jasně i rozbitý hodiny dvakrát denně říkaj přesnej čas" v lehce popových HODINÁCH. Šanson LÁSKA s pianem a saxofonem má smutnou atmosféru pálených fotek a šanci na rádiový hit, šansonem je i DNES VEČER se saxofonovou mezihrou autora hudby Karla Švába a textovým obratem dopisů z lásky a nenávisti (narážka na tvorbu hradního kandidáta Michala Horáčka?).
Své si na desce najdou i skalní fanoušci sto zvířat. Do škatulky ska by se daly uložit HOLKY s ulítlým textem, určitě PLEŠATÁ ZPĚVAČKA, rockovým nářezem je pak závěrečná vtipná O ČTRNÁCT LET MLADŠÍ. A mezi tím leží ještě kromě jiných i jazzovým pianem okořeněná vztahová VIDĚLA JSEM MANŽELA, osobní zpověď alkoholičky SORRY, JSEM TROCHU NALITÁ, elektronikou bublající BOJUJU SAMA SE SEBOU nebo NO JÉŽIŠ s mohutným sborem.
Lepší dárek své zpěvačce tým Sto zvířat dát nemohl. Pro mnoho příznivců bude její poloha překvapením, neměla by však ujít rozhlasovým dramaturgům, protože mnoho tak citlivých a textově bohatých písniček éterem nezní.

ZPĚVAČKA JANA JELÍNKOVÁ DO VODY HOZENÁ A PLAVAJÍCÍ
PRÁVO, Jaroslav Špulák 2017
Zpěvačka skupiny Sto zvířat Jana Jelínková oslavila nedávno padesát narozeniny a její kapela a přátelé se rozhodli pro ni nachystat dárek. Napsali jí písničky i texty pro debutové sólové album Dáma s čápem a ještě jí ho pomohli natočit. Vystavili ji tím ale nelehkému úkolu. Jestliže byla dosud plnohodnotnou součástí soukolí skupiny, nyní ji takříkajíc hodili do vody a přinutili ji, aby plavala sama. A ona plave, ve skvělé kondici.
Na úvod nutno říct, že Jelínková nepatří k těm zpěvačkám, které by překvapovaly výjimečným hlasovým rozsahem. Její předností jsou výraz, příjemná barva hlasu, jistá intonace a pevný přednes. Na tom všem tvůrci stavěli, proto nešli do žádných velkých experimentů. Je to přesně album, jaké bychom asi od zpěvačky Sto zvířat čekali. Aby ale nešlo o další tradiční desku Sta zvířat, jen podepsanou zpěvačkou, autoři při psaní písniček přece jen hledali. Ve výsledku dali Jelínkové šanci projevit se i v pro ni méně obvyklých polohách a v důsledku tak přispěli k tomu, že vzniklo poměrně pestré album. Stylově i interpretačně.
Kolekce ukázala, že Jelínkové dobře sedí šansonový výraz, stejně tak klidné skladby, které se tomu stylu blíží. Je přesvědčivá jako zpěvačka, jež ctí melodii a současně tak trochu vypravuje. V DNES VEČER je to patrné výrazně, v LÁSCE také, navíc s ohledem na téma textu jde o skladbu niternou a emotivní. Vše korunuje jakoby kouřem nasáklá SORRY, JSEM TROCHU NALITÁ, v níž Jelínková obstála i jako "hlasová herečka". Neznamená to však, že album je pozoruhodné jen tehdy, když se na něm převaluje šanson. Jelínkové dobře sedí její houpavý rytmus v PLEŠATÉ ZPĚVAČCE či NO JÉŽIŠ, zadumanost v intimní písni AKČNÍ FILM A ČÍNA, duch popu osmdesátých let v BOJUJU SAMA SE SEBOU nebo DOKONALÉ PÍSNI či retro zvuk skladby O ČTRNÁCT LET MLADŠÍ.
Na kvalitě desky, která přes stylovou rozpustilost drží dobře pohromadě, se podepsaly i texty. Jejich autor Tomáš Belko opět potvrdil, jak šikovně umí pracovat se slovem, rýmem i pointou. Navíc dokázal, že velmi dobře rozumí ženské duši, jejím radostem, nejistotám i bolestem. Ať už rozumí duším žen obecně, či jenom duši Jany jelínkové, i jeho zásluhou vznikla sólová deska zpěvačky, která si po sedmadvaceti letech v kapele Sto zvířat zasloužila takhle důrazně "zvednout ruku".

DÁMA S ČÁPEM
ROCK AND ALL, Roman Jireš 2017
Bývá směšné, když zpěvák nebo zpěvačka ze zavedené kapely natočí sólové album, které se takřka neliší od předchozí tvorby. To však není případ Jany Jelínkové a projektu DÁMA S ČÁPEM, který sice nese jméno úspěšné písně z repertoáru "jejích" Sto zvířat, ale hudebně je připomíná jen místy. Sólovku dostala Jana Jelínková od členů kapely ke svým padesátým narozeninám a kromě "zvířat" Jana Kaliny, Mikiho Nopa a Jana "Berušky" Šobra se na ní autorsky podíleli také například Filip Nebřenský, Matěj Belko a Karel Šváb. Od první skladby DĚTSTVÍ je cítit, že album je dělané s chutí a nebojím se říct, že i s láskou a respektem k ženě, která je členkou Zvířat více než polovinu života. Stejnou dobu ji zná i textař Tomáš Belko, který moc dobře ví, komu může nabídnout taková na dřeň jdoucí slova k písním jako SORRY, JSEM TROCHU NALITÁ nebo O ČTRNÁCT LET MLADŠÍ. Až bude Jelínková opravdu stará, stane se doufám skvělou vypravěčkou příběhů, jak již nyní ukazuje v peckách AKČNÍ FILM A ČÍNA nebo DNES VEČER. A snad ji neopustí drsný humor z písní jako KRÁSA OKAMŽIKU a VIDĚLA JSEM MANŽELA. Kolik je v dnešní době nových desek, k nimž by se chtěl člověk stále vracet? Věřte, že tohle bude jedna z nich!
Elegantní dámě s čápem, tedy Janě Jelínkové, šansony vyloženě sluší

DÁMA S ČÁPEM
HUDEBNÍ KNIHOVNA, Karel Souček 2017
Jana Jelínková je samozřejmě nepřeslechnutelnou a nepřehlédnutelnou ozdobou kapely Sto zvířat, ale při poslechu jejího sólového alba DÁMA S ČÁPEM bych doporučoval na to zapomenout. Kdo by totiž očekával skáčkový nářez domovských Zvířat, mohl by být zklamán. Tahle deska je jiná, i přes svou barevnost a pestrost komornější, jemnější, sevřenější. Jen minimum písniček míří na první signální, takže vyžaduje soustředěnější a opakovaný poslech. Trochu trpělivosti se však rozhodně vyplatí, protože teprve potom rozkvetou jednotlivé skladby do krásy a už vás nepustí.
DÁMA S ČÁPEM přináší patnáct vzdušných, nápaditě propracovaných a vystavěných písniček, založených na silné atmosféře, výrazných hudebních nápadech několika skladatelů, dokonalých instrumentálních výkonech špičkových) zvířecích i mimozvířecích) muzikantů, obrazotvorných textech Tomáše Belka a výrazově pestrém zpěvu Jany Jelínkové. Ta na DÁMĚ S ČÁPEM potvrdila, co již mnozí tušili. Že je vyzrálou šansoniérkou, která umí být věrohodně melancholická, smutná, chápající, něžná, ale i drsná, ironická, sarkastická a rozpustilá. Její hluboký, výrazný hlas a procítěná interpretace je k šansonům jako stvořená. A je úplně jedno, zda zpívá rock, jazz, funky, pop, reggae nebo ska, vždy je stoprocentně přesvědčivá a nenásilně dokáže na posluchače přenést emoce.
Několik hudebních stylů propojuje veselá, roztančená skladba BEZ POINTY, vyprávění se zpěvem kombinuje další naplno prožitý, houslemi a akordeonem ozdobený a trochu špinavý šanson SORRY, JSEM TROCHU NALITÁ. Se skvěle šlapající PLEŠATOU ZPĚVAČKOU se konečně dostavuje ska, zklidnění přináší jemnější, posmutnělá, zadumaná písnička AKČNÍ FILM A ČÍNA. Popovější BOJUJU SAMA SE SEBOU i volnější NO JÉŽIŠ by klidně mohlo mít na repertoáru Sto zvířat a o závěr se postará rocková pecka O ČTRNÁCT LET MLADŠÍ s reggae refrénem.
Belkovy texty dávají před příběhy přednost pocitům a přesně vystihnutým obrazům. S mimořádným citem pro jazyk se zabývají odcházejícím dětstvím, kdy "radost se zkracuje a tísně přibývá", ale také stářím. A především vztahy. Láskou, samotou, únavou, stereotypy, rozchody, hledáním... Bez frází, originálně a často i s humorem, takže texty tvoří s hudbou a Janiným zpěvem dokonalou symbiózu. Zaposlouchejte se, prosím, pozorně, litovat nebudete.

DÁMA S ČÁPEM POHLADÍ PO DUŠI
KULTURA21, Jana Langerová 2017
Osobně mám moc ráda Sto zvířat a jejich veselé skáčko i propracované melodie a texty. Hlas Jany Jelínkové je také velmi pronikavý, na koncertě působí jako skvělá parťačka a vždy mě dohromady dokážou pobavit a splní má očekávání. Přesto jsem si moc nedovedla DÁMU S ČÁPEM představit a měla jsem obavy ze stylu desky označovaného jako šanson a pop, ale musím uznat, že jsem byla velmi mile překvapená. DÁMA S ČÁPEM obsahuje 15 zcela nových písní, které v sobě na jednu stranu Sto zvířat nezapřou, ale přitom jsou velmi originální a jedinečné. Hudebně se na albu podílejí kromě členů Sto zvířat Honzy Kaliny, Mikiho Nopa a Jana Berušky Šobra také Filip Nebřenský, Matěj Belko, Karel Šváb a Milan Cimfe, což je různorodá směsice. Ale funguje to, a to je hlavní.
Písně jsou silné hlavně textově - všechny je tradičně napsal Tomáš Belko a jeho hraní se slovy je opravdu unikátní. Vše zapadá a plně odpovídá zralé ženě s nadhledem, a přitom nejde o nějaké přehnané tesknění nebo patos. Nejvíce se mi pod kůži vryl verš: "I rozbitý hodiny dvakrát denně říkaj přesnej čas" z písně HODINY a zaujal mě také sarkastický nádech z DOKONALÉ PÍSNĚ "Jestli tě kámo všichni tolik chválej, tak asi vážně jseš dokonalej". Zkrátka jsem mnohokrát opravdu oceňovala Belkovu genialitu. DÁMA S ČÁPEM není možná pro všechny, ale věřím, že mnoho posluchačů se v těchto písních najde. Někdy se prostě objeví něco, co potřebujete slyšet, až to cítíte uvnitř a pomyslně vás to pohladí.
Jednotlivé skladby mají různá tempa a každá má své kouzlo. Od tklivých písní jako DNES VEČER nebo LÁSKA přes veselejší PLEŠATOU ZPĚVAČKU až po kabaretně působící SORRY, JSEM TROCHU NALITÁ. Jako ideální koncertní počin vidím veselou píseň BEZ POINTY, kde se bude dobře zpívat " víš, víš, víš, víš, tohle možná pochopíš jen ty, život je fajn i bez pointy". Největší dojem na mě udělala píseň NO JÉŽIŠ se skvělým textem a působivou chórovou atmosférou.
Já si hlas Jany Jelínkové moc užila , písničky jsem si zapamatovala i oblíbila po několika posleších a ráda se k tomuto albu budu vracet.
Povedená gratulace

DÁMA S ČÁPEM
HEADLINER, Tonda Kocábek 2017
Jana Jelínková je už více než půl života vokalistkou kapely Sto zvířat. Spoluhráči si jí váží a ke kulatým narozeninám je napadl milý dárek v podobě sólového alba - na kterém stejně všichni hrají. Jistotou zůstávají texty dnes už bývalého saxofonisty skupiny Sto zvířat Tomáše Belka. Hořkosladce se v nich prolíná ohlížení i současnost stejně jako sarkasmus a tentokrát i výraznější nostalgie. " Tohle možná pochopíš jen ty, život je fajn i bez pointy" se tak zdá být klíčovým veršem celé nahrávky.
Hudebně nejlépe funguje šansonová poloha. Úvodní DĚTSTVÍ, přiznaný cajdák LÁSKA, ale ještě lépe retromelancholická DNES VEČER jsou přesně tím, co nízko položenému hlasu zpěvačky vyhovuje. Je tu přirozená, uvěřitelná a její procítěnost nepůsobí nuceně. Oproti tomu hybnější skladby, jako jsou HOLKY či KRÁSA OKAMŽIKU, přinášejí navzdory propracovaným a chytrým aranžím jen nevzrušivou kulisu, opatrnost a generické melodie, které vcházejí jedním uchem, aby tím druhým bez zanechání stopy zase odešly. Může zamrzet, že většina autorů neměla vůli více vybočit ze zajetých kolejí. DOKONALÁ PÍSEŇ od o generaci mladšího Matěje Belka totiž ukazuje cestu. Osmdesátkový pop, který se nebojí elektroniky ani náladových syntetických beatů, ústí nečekaně do tradičního reggae a nabízí textu vyrovnané partnerství, a nikoli jen pouhý doprovod. Když se k tomu přidá inspirace, která interpretku dokáže probudit k příjemné divadelnosti, kterou si navíc slyšitelně užívá, je z toho skvělý kabaret a vrchol nahrávky v písni SORRY, JSEM TROCHU NALITÁ. Kromě skvěle vystavěné atmosféry při ní mrazí i z textu. Rockově energická a nejlepším písním kapely Sto zvířat nejbližší VIDĚLA JSEM MANŽELA má zase v sobě černě humornou ironii, která bude dobře fungovat i na festivalech a ve které přestává být patrné, že Jana Jelínková se až často drží v jistotě svých mantinelů.
Je fajn, že nezůstalo jen u pouhého výběru z minulosti a přednost dostal nový materiál, který navíc způsobil paradox, kdy se deska jmenuje po hitu, který na ní vůbec není. Album je tak určitě upřímným blahopřáním k výročí i nabídnutou možností vyzkoušet si nové polohy. Třeba se příště otevřou vrátka trochu více a budou autorsky přizváni i tvůrci se zcela jiným backgroundem, třeba z kapel, kde jednotliví muzikanti taky hrají. Naznačené možnosti jsou totiž docela svůdné.


TEXTY

DĚTSTVÍ
Jan Kalina / Tomáš Belko

V neděli v podvečer uprostřed listopadu
malej kluk baví se házením kamenů
na láhve od piva za budovou skladu
den se zkracuje a noci přibývá
 
Střepy dnů, snů a slov s tříštěním odlétají
hrubá zeď skladiště je cítit po plísni
pár láhví od piva v řadě jak odpovědi
jako sny tříští se, co už si nevysníš
 
A dostaví se komise
truchlivých kazatelů
a duchaplným pitomcům
přirostou brýle k čelu 
 
V neděli v podvečer uprostřed listopadu
malej kluk baví se házením kamenů
na láhve od piva za budovou skladu
radost se zkracuje a tísně přibývá
 
Střepy dnů, snů a slov s tříštěním odlétají
hrubá zeď skladiště natřená na bílo
pár láhví od piva v řadě jak odpovědi
teď padla poslední a dětství skončilo

KRÁSA OKAMŽIKU
Mikoláš Nop / Tomáš Belko

Jako kdybych to natáčela
všechno to vidím zpomaleně
mávání křídel archanděla
vypadá asi úplně stejně
rejnoci, ptáci, tančící gejši
děti běžící záplavou květin
je sotva něco nádhernější
než tvoje věci když z okna letí
 
A letí, letí, letí
vznáší se, plachtí
a letí, letí, letí, dmou se
některý už ukrad soused
 
Medúzy košil a jak pění
na dlažbě, kde už je spousta věcí
tvá drahá pěna na holení
ten pohled nemá konkurenci
kytara, slipy, sbírka básní
až se dá mluvit o extázi
je sotva něco takhle krásný
jako tvý věci, co z okna házím

DNES VEČER
Karel Šváb / Tomáš Belko

Bylo by lepší mít ruce v kapsách
když vítr střásal listí
na který někdo dopisy napsal
z lásky a nenávisti

Rozlitý kafe zbarvilo řeku
a obzor tál jak máslo
šel tudy pán ve středním věku
v srdci mu něco zhaslo

Možná chtěl jenom změnit lokál
začít žít, nebo skončit
a řeka měla barvu mokka
a on měl rudý oči

Dnes večer nikdo ho nesvede
dnes večer nikoho neuvidí
nanejvejš pár milenců, ve dvě dé,
za což se stydí

Měl ruce v kapsách, jak taky jinak
nebe si pustilo žilou
napustit vanu červenýho vína
by ho teď potěšilo

Dnes večer nikdo ho nesvede
dnes večer nikoho neuvidí
dnes večer nikdo ho nesvede
dnes večer nikoho neuvidí
nanejvejš pár milenců, ve dvě dé,
za což se stydí

HODINY
Jan Šobr / Tomáš Belko

Neříkej, že se to napraví
raděj mlč a nekuř v posteli
jsme jak prázdný hrnky od kávy
jak dvě sirky, který shořely
já vím, že jsme dávno dospělí
v lesku temný noční hladiny
je to pěna a ne lekníny
a my, týhle písni napospas

Jasně i rozbitý hodiny
dvakrát denně říkaj přesnej čas 

Pořád ti to nejde do hlavy
včera čtvrtek, dneska pondělí
dveře sotva někdo opraví
zase máme, co jsme nechtěli
než nás život na smrt rozdělí
jako světloplachý rostliny
jenom prádlo hodíš do špíny
vzdychneš a pak řekneš: "Co je zas?"

Jenže i rozbitý hodiny
dvakrát denně říkaj přesnej čas

Já vím, my dva nejsme jediný
ve kterejch ten oheň takhle zhas

Jenže i rozbitý hodiny
dvakrát denně říkaj přesnej čas

HOLKY
Filip Nebřeňský / Tomáš Belko

Tvoje první holka měla vlasy v barvě rtuti
uměla zvednout vítr a v noci lítat na labuti
uměla tančit pod vodou a poslouchat hudbu z not
a tys to tehdy skončil, protože jsi byl idiot

Tvoje druhá holka měla všechny zuby zlatý
tvář jak bitevní koráb, sahala na elektrický dráty
na dráty na zem spadlý jo a uměla měnit hlasy
a pak to prostě skončila, nebo ty, nebo ona... asi...

Možná bys to neměl přiznávat
možná bys měl radši změnit téma
že ty holky každou noc
stojej u tvý postele s pochodněma

Tvoje třetí holka byla dost podobná tý čtvrtý
pak pátá a šestá a sedmá jsou na tebe furt nakrknutý
a ty už se taky rád nemáš, jsi jako příliš starý víno
možná to dneska budu já, nebo si najdeš nějakou jinou

Tím spíš bys to neměl přiznávat
had se bosou nohou dráždit nemá
že ty holky každou noc
stojej u tvý postele s pochodněma

DOKONALÁ PISEŇ
Matěj Belko / Tomáš Belko

Dokonalej komik a v něm temnej smutek
dokonalej mejdan, z kterýho jsi utek
dokonalý pravdy se jen těžko snesou
dokonalý věci, dokonalý nejsou

Dokonalej trapas v dokonalý chvíli
dokonalý holky, co tě vopustily
dokonalej lůzr v rukávu má eso
dokonalý věci, dokonalý nejsou

Jestli tě kámo, všichni tolik chválej
tak asi vážně seš dokonalej

Dokonalej oblek a v něm pěknej blbec
dokonalou hudbu nevydejcháš vůbec
dokonalý jídlo, připal nebo přesol
dokonalý věci, dokonalý nejsou

Dokonalý lásky končej nenávistí
dokonalá věrnost než to ona zjistí
a tobě se ruce za zádama třesou
dokonalý věci, dokonalý nejsou

Jestli tě kámo, všichni tolik chválej
tak asi vážně seš dokonalej

I vy, tady v sále vypadáte dokonale…

VIDĚLA JSEM MANŽELA
Jan Kalina / Tomáš Belko

Den plive do oken na opeřený ráno
a ze zdi ložnice je onyxová stěna
ležíme v objetí a slunce ostrou hranou
opře se o kůži, je zlatě provoněná

Ranní vzduch chvěje se jak želé na talíři
zvoní ti telefon, manželka, šeptáš tiše
v zářivým kuželu částečky prachu víří
jen víkend s kámošem, to starý dobrý klišé

Viděla jsem manžela tvojí milenky
líbat se s milencem tvojí ženy
tak jsem to v posteli řekla tvýmu bráchovi
a teďka šest lidí dělá si scény

Někdo tu rozházel po zemi oblečení
croissant, na něm džem a kávu hodně sladkou
nevěra bez víry nevěrou možná není
můj muž je s kámošem, tvá žena s kamarádkou

LÁSKA
Mikoláš Nop / Tomáš Belko

Než odešla, tak o ni nikdo se nezajímal
a nevnímali ani ty kruhy pod očima
jenže pak řekli: " Páni bylo fajn, když tu byla"
navzdory jejich přání tu noc se nevrátila

Jen trochu ztlum to světlo, muziku dej víc
něco se nepovedlo, to nic
zkus najít starý fotky a pomalu je spal
noci a dny jsou krotký, co dál

Nepřišla ani za dne a ani do neděle
kontakt nenastal žádnej už měsíc celej
město se dusí v dýmu a ve tmě v tomhle čase
jenže ani tu zimu už neukázala se

Jen trochu ztlum to světlo, muziku dej víc
něco se nepovedlo, to nic
zkus najít starý fotky a pomalu je spal
noci a dny jsou krotký, co dál

Na jaře byla jenom jejich nesmělý přání
a časem její jméno neznali už ani
Vidíš i tapety maj na lásku
lepší paměť než lidi...

BEZ POINTY
Milan Cimfe / Tomáš Belko

Albín se teď živí testováním léků
nestojí to čas, jen zdraví
Karolína je zas na útěku
ze svý hlavy

Potkali se na farmářských trzích
poslouchali holku s harmonikou
hrát si na to, že ji život mrzí
bledou jak mlíko

Víš, víš, víš, víš, tohle možná pochopíš jen ty
život je fajn i bez pointy

Šli pak v lehkým dešti po náplavce
a pak jenom stáli na chodníku
Albín měl zas depku, to ta práce
je to věc zvyku

Testování léků s ním dost hází
hlava z toho bývá otupělá
jenže když už ho maj v databázi
tak to dál dělá

Víš, víš, víš, víš, tohle možná pochopíš jen ty
život je fajn i bez pointy

Albín se teď živí pěstováním léků
nestojí to čas, jen zdraví
Karolína je zas na útěku
ze svý hlavy

Karol řekla: "Čau" a pak šla domů
četla, o tom jak se chovaj včely
dočetla a řekla: "Dejme tomu"
a to je celý

SORRY, JSEM TROCHU NALITÁ
Mikoláš Nop / Tomáš Belko

Sorry, jsem trochu nalitá
sorry, jsem trochu nalitá
fakt se mi chce brečet
není to vtipný... opustil mě včera dopoledne
říkal, že se mnou ztratil schopnost psát
můj autor stand up výstupů a já, já začala pít
a tak jsem trochu nalitá

Sorry, jsem trochu nalitá
jo, jsem trochu nalitá
mnohem hůř se mi ar-ti-ku-luje
pití se dá objednat on-line
přivezou ti to domů, doprava zdarma
při nákupu šesti lahví a víc, což mi v pohodě vyjde
k cestě na měsíc, nebo na tři dny
prachbídný, prachmizerný
sorry, jsem trochu nalitá

Vlastně jediný, co mě baví, je jen spát, číst si a pít
a jak se blíží k poledni, zaměřím se na to poslední

Sorry, jsem trochu nalitá
sorry, jsem trochu nalitá
ale teda od zítřka začnu běhat, nemyslím teda pro flašky
vezmu si takový ty elastický citáty pozitivního myšlení
knihy, jak najít štěstí, když dostaneš pěstí
a začnu znova od píky, vážně, od zítřka začnu úplně znova
a dva tři měsíce to budu opakovat

PLEŠATÁ ZPĚVAČKA
Jan Šobr / Tomáš Belko

I když spolu už nejsme
a děláš si co chceš
občas se za mnou staví
tvoje lesklá pleš
zazvoní, chvíli čeká
odemkne a jde dál
tvoje pleš za mnou chodí
jak ty jsi chodíval

A když přinese flašku
na pleš jí pusu dám
pijem a ona šeptá
že neví kudy kam
a tak se jdeme projít
pleš říká, jak jsi sám
a že prej se ti stejská
fakt si to užívám

A když se lidi smějou
nic mě tak nepotěší
říkaj, tu známe, že jo
to je ta zpěvačka s pleší
pán s paní, i ten stařík
sousedka v natáčkách
řeknou si dneska jen září
plešatá zpěvačka

Co, že jsem příliš hrdá
nikdo tě nechválil
že jsem se až moc smála
no, ty jsi až moc pil
v zrcadle pleše se vidím
a všechny v okolí
je fajn, že tě to bolí
a mě už nebolí

AKČNÍ FILM A ČÍNA
Filip Nebřeňský / Tomáš Belko

Vypadá to, že si balíš tašky
chceš vypadnout z těhle malejch poměrů
třesou se ti ruce, ale jinak jsi klidnej
ajá se taky tvářím, že si to neberu
i když beru

Vím, jaký je cítit, že se dusíš
nadechnout se jednou za půl hodiny
a vzpomínat na to, co se do hajzlu stane
oba jsme i nejsme celkem nevinný
to je jedno

Napiš si tuhle adresu
a nesnaž se vracet jinam
kdyby se něco seběhlo
večer bude akční film a čína

Nepočítej, že zas počkám v autě
nepojedu krokem vedle chodníku
tohle nejde vyhrát, je to jak automat v rohu
je to cesta nikam, jdeme odnikud
to je všechno

BOJUJU SAMA SE SEBOU
Matěj Belko / Tomáš Belko

Bojuju sama se sebou a neznám slitování
soupeřka už je bez šance, je marný se mi bránit
 
Bojuju sama se sebou, teď už to musí přijít
soupeřku zadupu do země i s její apatií
 
Každopádně to vyhraju já, až se srazím na zem
každopádně to vyhraju já, přece nejsem blázen 
každopádně to vyhraju já, hele mám to v paži
každopádně to vyhraju já, tak proč se vůbec snažit
 
Bojuju sama se sebou, tamtý mi není líto
nechám jí ležet na dlažbě poraženou a zbitou
 
Bojuju sama se sebou a budu škrábat a kopat
a po tý, která prohraje, nezbyde ani stopa
 
tak divně se dívá a nebrání se ani
možná že zaslouží si trochu slitování
možná jí dlouho nikdo nepohladil
co když jí mrzí, že jsme promarnily mládí
promarnily mládí

NO JÉŽIŠ
Jan Kalina / Tomáš Belko

Přišel jsi do baru, počítám kolem druhý
a byl jsi dobitej a celej od krve
vlasatej, zarostlej a pod očima kruhy
a dal sis velkej rum, asi né poprvé

Maggie tě zkusila: "Co se ti stalo chlape?"
kop jsi ho do sebe: "Dělal jsem ňákou práci
teď ale vidím jak všechno šlo k čertu, chápeš?"
barman řek: "Jéžiši, ty dlaně, nekrvácíš?"

No Jéžiš, kristepane nešil
přece se nezblázníš
někdo to má i těžší
a každej má svůj kříž

"Všechno holt nevyjde," řek barman, pak ti dolil
"No Jéžiš, stalo se a nedá se to smazat
věci jdou do kytek a tahle pravda bolí"
"Tak sbohem," řekl jsi a už ses neukázal

No Jéžiš, kristepane nešil
přece se nezblázníš
někdo to má i těžší
a každej má svůj kříž

O ČTRNÁCT LET MLADŠÍ
Karel Šváb / Tomáš Belko

Ráno jsem jak tvá babička, v poledne jako máma
až večer, po pár skleničkách…

Ty panáky jdou za mnou
řek jsi a že jsem krásná
a já si na to řekla
milej a slepej mladík
z džuboxu hrálo něco
co ve mně zčistajasna
pustilo všechny brzdy
a přestalo mi vadit
 že je to celý trochu k pláči
ty jsi o čtrnáct let mladší

Ráno jsem jak tvá babička, v poledne jako máma
až večer, po pár skleničkách, jsem to já sama...

A svítily ti oči
jak dětem u stromečku
pak se to trochu zvrtlo
vidím, jak taxi sháníš
a svět se začal točit
a jako sladkou tečku
tak promiň, čím jsem starší
je pro mě todle lhaní
jak voda kytce v květináči
ty jsi o čtrnáct let mladší

Ráno jsem jak tvá babička, v poledne jako máma
až večer, po pár skleničkách, jsem to já sama...

Jsi o čtrnáct let mladší a teď mi tady spíš
a já ti řeknu stačí, jen co se probudíš…